Kaj je RaP? 2024-09-01T10:39:09+00:00

Kaj je RaP?

V letu 2024/2025 v slovenski šolski prostor uvajamo spremembe na področju razširjenega programa. Načrtovano je postopno uvajanje novega razširjenega programa vse do šolskega leta 2028/2029. Naša šola že od šolskega leta 2018/2019 preizkuša Koncept novega razširjenega programa na področju gibanja, zdravja in dobrega psihofizičnega počutja, kar pomeni, da skladno s Sklepom ministra in na podlagi Zakona o osnovni šoli, vstopamo v prenovljen sistem med prvimi.

Z izvedbenim načrtom, ki ga lahko preberete v naslednjih zavihkih, opredeljujemo dejavnosti, s katerimi bomo uresničevali namen, cilje in načela razširjenega programa osnovne šole. V vseh letih preizkušanja smo uvedli nekatere novosti, s katerimi bomo letos nadaljevali, nekatere bomo nadgradili, nekatere spremenili in dopolnili.

Temeljni namen razširjenega programa osnovne šole, v katerega se vključujemo v šolskem letu 2024/2025, je omogočiti vsakemu učencu zdrav in celostni osebni razvoj, usklajen z njegovimi pričakovanji, zmožnostmi, interesi, talenti in potrebami, hkrati pa omogoča tudi bolj poglobljeno spoznavanje učencev in prispeva k medsebojnemu sodelovanju in razvijanju kakovostnih odnosov med strokovnimi delavci in učenci, kar pomembno pripomore k večji motiviranosti obojih za doseganje ciljev osnovnošolskega programa v celoti.

Nov koncept razširjenega programa zajema nekatere dejavnosti, ki smo jih doslej poznali kot:

  • neobvezne izbirne predmete (umetnost, računalništvo, šport, tehnika),
  • neobvezni izbirni predmet tuji jezik,
  • interesne dejavnosti,
  • pevski zbor,
  • dopolnilni pouk,
  • dodatni pouk,
  • individualno in skupinsko pomoč,
  • podaljšano bivanje,
  • jutranje varstvo,
  • kolesarski izpit,
  • projekt “Zdrav življenjski slog”.

Poskus razširjenega programa vsebuje poleg opredelitev namena, načel in splošnih ciljev, tri nosilna področja:

  1. Gibanje za zdravje in dobro psihično in fizično počutje (področje A),
  2. Kultura in državljanska vzgoja (področje B),
  3. Učenje učenja (področje C).

Cilji

Temeljno poslanstvo osnovnošolskega izobraževanja je spodbujanje skladnega, spoznavnega, čustvenega, moralnega in socialnega razvoja posameznika ter zdravega načina življenja, ki terja vzgojo in izobraževanje, temelječa na individualnih razlikah učencev. Cilji osnovnošolskega izobraževanja se uresničujejo znotraj celotnega programa osnovne šole tako v okviru obveznega kot tudi razširjenega programa. Pomembnost razširjenega programa osnovne šole, v katerega učenci vstopajo prostovoljno, je v njegovi inkluzivni naravnanosti: nikogar ne izključuje, temveč vsem omogoča vključenost v dejavnosti na različnih področjih. S tem prispeva tako k sprejemanju različnosti kot tudi k zadovoljevanju raznolikih interesov in spodbujanju odličnosti ter osebne angažiranosti prav vsakega učenca. Pri tem je pomembno zagotoviti aktivno udeležbo učencev v procesu načrtovanja pouka, pri učenju in spremljanju ter vrednotenju dosežkov. Dejavnosti v največji možni meri temeljijo na učenju z odkrivanjem, raziskovalnem, eksperimentalnem in sodelovalnem učenju ter avtentičnih učnih virih. Pomembno je učencem zagotoviti učne procese, ki spodbujajo razvoj višjih ravni mišljenja, in ob tem spodbujati razvoj samoregulacije.

Cilji razširjenega programa:

  • Zagotoviti spodbudno, inkluzivno, kreativno in varno (socialno in fizično) učno.
  • Opolnomočiti učence za fleksibilno in avtonomno, z osebnimi in skupnimi cilji usklajeno izbiro dejavnosti ter za prevzemanje odgovornosti za lastno učenje.
  • Razvijati učne strategije, delovne navade, znanje, spretnosti in veščine glede na posebnosti učencev, šole ter ožjega in širšega okolja.
  • Razvijati interese učencev, področja nadarjenosti in talente, spodbujati inovativne poti učenja in kreativne učne dosežke.
  • Omogočiti učencem samostojno individualno ali sodelovalno (skupinsko) učenje in pripravo na pouk (opravljanje domačih nalog in drugih obveznosti za šolo).
  • Zagotoviti dostop do raznovrstnih učnih pripomočkov (računalniki …).
  • Razvijati različne vrste pismenosti, večjezičnost in sporazumevanje v različnih.
  • Učence spodbuditi za izvajanje prve pomoči ter ustrezno odzivanje v stresnih.
  • Zagotoviti smiselno izrabo prostega časa ter razvoj zdravega življenjskega sloga (zdravo prehranjevanje, gibanje itd.).
  • Krepiti spoštovanje in vednost o tradiciji, nacionalni in svetovni kulturno umetniški dediščini ter o drugih vsebinah po izboru šole in učencev.
  • Učence podpirati za samostojno, samoregulativno (refleksije, metakognitivni procesi) vseživljenjsko učenje in načrtovanje nadaljnje izobraževalne poti ter trajnostni.

Načela

  1. Načelo odprtosti, fleksibilnosti in izbirnosti programa.
  2. Načelo avtonomije in odgovornosti.
  3. Načelo povezovanja, sodelovanja in timskega dela.
  4. Načelo uresničevanja potreb, interesov učencev in enakih možnosti.
  5. Načelo formativnega spremljanja in samoregulacije.
  6. Načelo ustvarjalnosti, inovativnosti in podjetnosti.
  7. Načelo strokovne podpore in pogojev za izvedbo.
Dostopnost